Sunday 22 May 2011

Biological Oxygen Demand

 

           Permintaan Oksigen Biologi (BOD) adalah salah satu langkah yang paling umum dari bahan organik pencemar dalam air. BOD menunjukkan jumlah bahan putrescible organik dalam air. Oleh kerana itu, BOD rendah merupakan penunjuk kualiti air yang baik, sementara BOD yang tinggi menunjukkan air yang tercemar. Oksigen terlarut (DO) dikonsumsi oleh bakteria ketika sejumlah besar bahan organik dari sisa atau discharge yang lain yang hadir di dalam air. DO adalah jumlah sebenar oksigen yang terdapat dalam bentuk terlarut dalam air. Ketika DO turun di bawah tahap yang tertentu, bentuk kehidupan di dalam air yang tidak dapat melanjutkan pada tahap normal. Penurunan bekalan oksigen di dalam air mempunyai kesan negatif pada ikan dan kehidupan air yang lain. Ikan membunuh dan pencerobohan dan pertumbuhan jenis gulma tertentu boleh menyebabkan perubahan dramatik dalam arus atau badan air yang lain. Tenaga berasal dari proses pengoksidaan. Pengarah menentukan kekuatan sisa. Dalam pemprosesan sisa, untuk mengatakan bahawa Pengarah telah berkurang 500-50 menunjukkan bahawa telah terjadi penurunan 90 peratus.

Uji BOD melayani fungsi penting dalam kegiatan aliran pencemaran-kawalan. Ini adalah prosedur uji yang mengukur jumlah oksigen yang digunakan oleh organisma hidup, sementara mereka memanfaatkan hadir bahan organik dalam sampah, di bawah keadaan yang sama di alam. Ujian tradisional lain atau penunjuk kualiti air adalah keperluan oksigen kimia (COD) dan pH.
Untuk hasil uji Pengarah tepat, peduli harus diambil dalam proses yang sebenarnya. Sebagai contoh, udara tambahan tidak boleh diperkenalkan. Harus suhu 20 ° C, yang merupakan suhu yang biasa badan air di alam. Ujian Pengarah lima hari digunakan dalam pemantauan alam sekitar. Ujian ini digunakan sebagai sarana untuk menyatakan apa yang tingkat pencemaran dari polutan sedang memasuki badan air. Dengan kata lain, ujian ini mengukur keperluan oksigen bakteria dan organisma lain yang mereka makan atas dan membawa tentang dekomposisi bahan organik. Masa dan suhu, serta tanaman hidup di dalam air, akan berpengaruh pada ujian. Pengarah Tinggi beban atau beban yang ditambah ke air sisa oleh kilang pemprosesan makanan, kilang susu, kilang pengetinan, distilleries dan operasi yang sama, dan mereka dibuang ke sungai dan badan air yang lain.

No comments:

Post a Comment